Tuesday, February 04, 2003

"It means this War was never political at all, the politics was all theater, all just to keep the people distracted . . . secretly, it was being dictated instead by the needs of technology . . . by a conspiracy between human beings and techniques, by something that needed the energy-burst of war, crying, 'Money be damned, the very life of [insert name of Nation] is at stake," but meaning, most likely, dawn is nearly here, I need my night's blood, my funding, funding, ahh more, more. . . . The real crises were crises of allocation and priority, not among firms--it was only staged to look that way--but among the different Technologies, Plastics, Electronics, Aircraft, and their needs which are understood only by the ruling elite . . . "
Gravity's Rainbow, p. 521

"The networks don’t like to talk about how much they actually spend, but one veteran of the media scene here estimated the cost for a major TV network at about $100,000 a month. Others say that is a low estimate. Almost all of this cash (except a few “tips” here and there) goes directly to the Iraqi government. Once you add up the bill for the TV networks alone, we’re talking perhaps millions of dollars in revenue a month for the government.

There is a joke here that the major media outlets are now competing with oil smuggling as the number one money-maker for the Iraqi government. It is particularly ironic that while Rupert Murdoch’s 'troops' from FOX News Network rally for the war, dismissing antiwar activists as dupes of the Iraqi regime, the “network America trusts” is paying 'Saddam' (as they refer to Iraq) hand over fist tens of thousands of dollars every month. But stroll down the halls of the press center and you’ll see that Rupert’s troops have multiple battalions. He also owns Sky News (the British version of FOX), as well as the Times of London. A bit of research would probably find that Murdoch owns other publications operating here as well.

FOX News reporters (and others as well) like to say 'for the benefit of the viewers' that their broadcasts are being monitored by the Iraqi government. Fair enough. But perhaps the Murdoch Empire should begin each of its reports or dispatches from Baghdad by disclosing how much money they paid “Saddam” today. "

-Jeremy Scahill, reporting from Iraq
IraqJournal.org, 1 February 2003

....as multinational corporations prepare to rebuild -- reaping fabulous profits in the process -- what the US prepares to destroy....